Saturday 14 September 2013

Laporan Pertandingan Saintis Muda




Assalamualaikum w.b.t

1.0      PENDAHULUAN

Pertandingan Saintis Muda merupakan satu program  tahunan yang dianjurkan oleh  Kementerian Pelajaran Malaysia dan merupakan satu program pendidikan sains yang merentas kurikulum sekolah menengah dalam negara. Dalam pertandingan ini murid-murid didedahkan kepada aktiviti amali sains sebagai sokongan kepada teori yang dipelajari di dalam bilik darjah.


2.0     MATLAMAT

2.1         Melahirkan  murid yang berfikiran kreatif, kritis dan saintifik.
2.2        Memupuk budaya kerjasama antara rakan sepasukan untuk menyelesaikan persoalan saintifik.
2.3        Mempertingkatkan potensi, ketrampilan serta daya usaha pelajar dalam bidang Sains dan Teknologi.
2.4       Menanamkan sikap positif, nilai-nilai murni, disiplin dan mematuhi arahan semasa menjalankan amali dalam makmal.

3.0     OBJEKTIF

3.1         Menyediakan peluang murid mengembangkan bakat dan minat dalam bidang Sains dan Teknologi.
3.2        Meningkatkan penyertaan pelajar dalam karnival Sains dan Teknologi peringkat daerah, negeri dan kebangsaan.
3.3       Menyediakan pelajar yang mempunyai ketahanan dari segi emosi dalam menghadapi tekanan pertandingan.
3.4       Menyediakan pelajar yang mampu berkomunikasi dan bekerjasama dengan anggota pasukan menyelesaikan masalah dalam tempoh masa yang terhad.

4.0     SASARAN
Semua murid tingkatan 3

5.0     PELAKSANAAN

Tarikh      :      10 April 2013
Masa       :      2.00 4.00 petang
Tempat : Makmal Mercury, SMK Perimbun

5.1   Syarat Pertandingan

Setiap pasukan diwakili oleh 2 orang

5.1.1    Pertandingan adalah dalam bentuk bertulis. Pertandingan dijalankan secara stesen. LIMA stesen disediakan :

a.    Setiap stesen akan dibekalkan dengan satu set soalan yang menguji kemahiran pelajar menjalankan eksperimen. Peserta perlu menjalankan eksperimen ringkas dan mencatatkan hasil eksperimen tersebut. Panel hakim akan menilai peserta , ketika menjalankan eksperimen tersebut. Penilaian berdasarkan kemahiran saintifik yang ditunjukkan oleh peserta bagi menjalankan eksperimen.
b.   Loceng akan dibunyikan  untuk memulakan pertandingan apabila habis tempoh masa menjawab. Loceng panjang 1 kali bermakna peserta mesti bergerak ke stesen berikutnya. Jawapan peserta akan dihakimi oleh panel hakim. Pemenang akan ditentukan melalui jumlah markah yang diperolehi semasa penilaian panel hakim ketika eksperimen dijalankan dan markah jawapan bertulis peserta. Pasukan dengan markah tertinggi dipilih sebagai pemenang. Keputusan hakim adalah muktamad.

5.1.2    FORMAT SOALAN
Terdapat SATU soalan dengan beberapa pecahan di setiap stesen
a.    Kemahiran manipulatif : 3-4 markah
Membaca, membina jadual, memplot graf atau melukis gambarajah.
Mengukur,mengguna dan mengendali peralatan dengan betul.
Bekerjasama
b.   Kemahiran Proses Sains dan Soalan Aplikasi, menjawab di ruang yang disediakan : 6- 7 markah
c.    Jumlah markah untuk setiap stesen adalah 10.


6.0     PERBELANJAAN

Sumber Kewangan   : Peruntukan Ko-Akademik Panitia Sains  SMK Perimbun.
   Peralatan dan bahan-bahan eksperimen    :    RM100.00

7.0     RUMUSAN
Aktiviti ini sangat baik bagi meningkatkan kemahiran proses sains murid dan dapat menggalakkan murid meneroka pengetahuan tambahan.




8.0     CADANGAN PENAMBAHBAIKAN

Pihak kelab mencadangkan program ini diteruskan pada tahun hadapan dengan beberapa penambahbaikan seperti memberi taklimat dan pendedahan awal tentang pertandingan ini kepada murid-murid dan membuat hebahan secara drastik agar dapat menarik minat lebih ramai murid mengambil bahagian atau memberi sokongan dalam program ini.

No comments:

Post a Comment